وقتی که داروین نظریه تکامل خود را مطرح نمود این سوال در اروپا پیدا شد که پس خلقت خدا کجاست؟!! ما تا دیروز فکر می کردیم خلقت انسان کار خداست حال فهمیدیم که این تکامل طبیعت است و اثری از خدا در طبیعت در کار نیست!! داروین که خودش یکتاپرست بود مطلب را اینگونه حل نمود که میمون در تکامل خود انسان شده است، خود میمون تکامل یافته موجودی دیگر است این سلسله تا یک جایی به عقب میگردد ابتدای این سلسله، آنجا دیگر فعل خداست!!!

چرا؟ و چرا؟ و چرا؟!!

چرا داروین و دانشمندان اروپا مطلب را اینگونه حل می کنند؟ البته خود داروین معذور است چه او یک زیست شناس است نه یک فیلسوف، مشکل در جهان بینی و فلسفه ثنویتی است که در غرب حاکم بود که میان روح و جسم و به طور کلی ماورای طبیعت و عالم طبیعت آن چنان مرزی قائل شدند که قوانین حاکم بر طبیعت را به کلی از فعل خدا و عالم مجردات جدا نمودند که با کشف هر قانون طبیعی منکر خداوند شدند!!

در صورتیکه که میان عالم مجردات و عالم طبیعت اتحاد برقرار است و قوانین حاکم بر طبیعت نشان از یک قانون گذار دارد اصلا قوانین طبیعت فعل ماورای طبیعت است چگونه می شود به یک قانون پی برد و قانون گذار را نفی نمود؟ چطور شد که قانون تکامل داروین که یکی از بزرگترین دلیل ها برای اثبات وجود خداست به نفع مادیون تمام شد؟ این یعنی در تمام اروپای بعد رنسانس یک فیلسوف هم پیدا نمی شود که چنین مطلبی به نفع یک مشت جوجه ماتریالیست تمام می شود. چه اینکه

 

مهر درخشنده چه پنهان شود

شب پره بازیگر میدان شود

 

این یعنی فکر ثنویت و دوگانگی میان عالم مجردات و عالم طبیعت که یک فکر منحوس و مزخرف یهودی است، شدیدا در میان اروپاییان رسوخ کرده است و اصلا جز لاینفک تفکرات ایشان است مگرنه طفل دبستانی هم میداند که یا خدا وجود ندارد یا اگر وجود داشته باشد با قوانین است که این جهان را اداره می کند و برای خلقت خدا نیازی نیست به سر سلسله این تکامل رفت تک تک این تکامل ها از تک سلولی تا خزنده از خزنده تا دار و از میمون تا انسان فعل خداست، برهان مطلب طبق حکمت ما چیست؟

 

اینکه جهان ماده میل به بی نظمی دارد، این اصلی است که خود آقایان هم در قانون دوم ترمودینامیک مطرح کرده اند. حال چطور جهان طبیعت که میل به بی نظمی دارد در مسیر تکامل و پرعضوی قرار گرفته است؟ شاید بگویید این شی انرژی از خارج میگیرد و عکس مسیر بی نظمی حرکت می کند مانند یخچال که انرژی برق را از بیرون گرفته و جای آنکه نم نم گرم شود بلکه بالعکس سرد می شود آنوقت می گوییم یخچال انرژی از بیرون میگیرد تا عکس بی نظمی عمل کند نه آنکه هدف دار طی میلیارد ها سال تبدیل به موجود برتر شود که تک سلولی طی سال های متمادی تبدیل به انسان شده است!! و این یعنی غیر ماده و انرژی عنصر سومی به نام حیات و جهان ماورای طبیعت وجود دارد که این سلسله را با تدبیر و هدف خلق کرده است گرچه خود یخچال هم صرف نظر از سلسله ای که در آن قرار دارد خبر از وجود و تدبیر یخچال ساز می دهد که همه چیز را به گونه ای منظم کرده است که سیر بی نظمی عکس شود همان گونه که حق تعالی با نظم و تدبیر جهان و انسان را خلق کرده است.

برای این است که جناب ملاصدرا می فرماید جهان طبیعت آن به آن از ماورای خود امداد میگیرد یعنی اینگونه نیست خدا در اول جهان و سرسلسله تکامل ها نشسته باشد و در آغاز در جهان دمیده باشد!!! و بعد جهان خودش به مسیر خودش ادامه دهد تا انرژی آن به اتمام برسد بلکه جهان لحظه به لحظه محتاج خداست و حق تعالی هر لحظه مشغول خلق جهان است و هر لحظه به جهان فیض و وجود می دهد، و اگر این امداد قطع شود آنی جهان معدوم می شود.

سال هزار و سیصد و پنجاه در انجمن اسلامی پزشکان سلسله جلساتی با موضوع معاد و قیامت میان شهید مطهری و اساتید فیزیک و مهندسان برگزار شد که سرآمد ترین استاد فیزیک ایشان مهندس بازرگان بود، در این جلسات استاد مطهری از دل قرآن و حکمت اسلامی و مهندس بازرگان از طریق فیزیک و قوانین ترمودینامیک به اثبات قیامت می پردازند که این جلسات در نوع خودش بی نظیر است در یکی از جلسات مهندس کتیرایی سوالی از استاد مطهری می پرسد که این پرسش و پاسخ برای بحث ما بسیار مفید فایده است، متن قدری طولانی است چند صفحه ی یک کتاب است اما برای اهل تحقیق بسیار راهگشاست.

.

مهندس کتیرایی می پرسند:

".اخیرا شنیدم كه حالت خیلی ساده ی موجود زنده را ساخته اند. آیا این روحی را كه شما بیان می كنید كه جمادات را از جنبندگان جدا می كند، همان روح انسانی است یا اینكه روحی برای گیاهان قائل هستید و روحی برای انسان به طور علی حده؟ و آن آیه ای از قرآن كه اشاره می كند شما همان طور كه می خوابید و بیدار می شوید، می میرید و زنده می شوید، اگر این را از لحاظ علمی بخواهیم توجیه كنیم، خواب یك پدیده ی كاملا جسمانی است. ممكن است كیفیت و ماهیت یك چیز را نتوانیم آن طور كه باید تشریح كنیم ولی دلالت بر عدم شناخت آن نمی كند، مثلا ما الآن برق را كما هو حقه نمی دانیم چیست اما تمام خواص برق را می دانیم و بر برق حكومت می كنیم و در اختیارمان است. یك آدم بیدار را به راحتی خواب می كنند، این چیز ساده ای است در طب. پس درست معلوم است كه یك عمل جسمی، مادی و فیزیكی انجام می گیرد تا یك كسی خواب می شود. كسی را هم كه بیهوش می كنند همین طور، و كسی كه تازه از خواب بلند شده اگر از خون بدن كسی كه خواب آلود است به او تزریق كنند می خوابد. پس این مسأله ضمن اینكه ممكن است ما نتوانیم به طور واضح بیان كنیم كه چه اثری بر مغز می گذارد، یك عمل مادی است."

.

استاد مطهری:

.

".شما تمام نگرانی تان از این است كه نكند روزی یك موجود زنده و بالخصوص انسان را بسازند. من نمی فهمم این نگرانی چه نگرانی ای است؟ اگر انسانها انسان را ساختند یا گیاه را ساختند، آن وقت مگر انسانها گیاه را خلق كرده اند؟ این عالم قانونی دارد كه از آن تخلف نمی كند، یعنی اگر آن مجموع شرایط مادی برای پیدایش یك گیاه به وجود آید یا- به قول كسانی كه قائل به روح و نفس هستند- اگر مجموع شرایط برای اینكه یك كودك (نفس) متولد شود به وجود بیاید (به هر وسیله به وجود بیاید، می خواهد عوامل طبیعت آن را به وجود آورند یا انسانها) محال است كه او به وجود نیاید.

.

این را با مثالی ذكر كنم- در مثال بهتر می شود مطلب را گفت- و آن این است:

دو نفر با هم سر تلویزیون مباحثه دارند. تلویزیون گیرنده ای را می بینند كه عكسها و تصویرهایی را نشان می دهد. این دو نفر در یك چیز با هم اتفاق دارند و آن دستگاه گیرنده است. یكی از این دو نفر می گوید این تصویرهای روی صفحه را همین دستگاه، خودش ایجاد می كند، خاصیت همین دستگاه است كه ایجاد می كند. دیگری معتقد است كه یك دستگاه فرستنده ی دیگر هست كه امواجی را پخش می كند و هر وقت یك دستگاه گیرنده به این كیفیت ساخته شود، در هر جا كه باشد، صورت آن را منعكس می كند. بعد آن كسی كه مدعی است دستگاه فرستنده ای نیست كه تصویر از آنجا می آید و این خود همین دستگاه است كه این تصویر را می سازد، می گوید الآن با دلیل ثابت می كنم، خودم در جلوی چشمت یك تلویزیون می سازم كه تصویر را منعكس می كند. [در جواب او باید گفت ] این چه حرفی است؟ اگر شما هزار تلویزیون دیگر هم با دست خودتان بسازید، باز تازه می شود مثل همه ی تلویزیونهای دیگر، وقتی مثل همه ی تلویزیونهای دیگر شد، به جبر و ضرورت خاصیت آنها را پیدا می كند، یعنی آن دستگاه فرستنده ای كه همیشه در حال فرستادن [تصویر] است و یك «آن» از كار خودش غافل نیست، طبعا [تصویر را در آن ] منعكس می كند. خدا كه انسان نیست كه انسان هوسباز بخواهد باشد. اگر ما به دنیای دیگری و به عالم ارواح قائل باشیم، معنایش این است كه هر چه در این دنیا پیدا شود (می خواهد به دست بشر پیدا شود، می خواهد به دست دیگری) [خارج  از قانون خلقت نیست ] . مگر الآن انسانها انسان نمی سازند؟ همین الآن هم انسانها انسان می سازند، الآن هم موت و حیات به دست انسانهاست، یعنی یك زن و شوهر دلشان بخواهد بچه به وجود بیاید به وجود می آید، دلشان بخواهد به وجود نیاید به وجود نمی آید. پس بگوییم اینها در كار خدا دخالت كرده اند؟ حرف كلیسا راجع به مسأله ی جنین بسیار حرف غلطی است كه می گویند اگر كسی بخواهد بچه متولد نشود و جلوگیری كند، در كار خدا مداخله كرده است. همیشه مردم در كار خدا به این معنا مداخله می كنند. آن كشاورزی هم كه كشاورزی می كند، در كار خدا مداخله می كند.

 

قرآن هم می گوید: «أَ فَرَأَیْتُمْ ما تَحْرُثُونَ، `أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ اَلزّارِعُونَ» در همان كار كشاورز،

 

قرآن چیزی از آن را از او می داند و چیزی از آن را- كه از او نیست و از دستگاه خلقت است- از خودش می داند. كشاورز كار خودش را انجام می دهد، یعنی زمینه را مساعد می كند و این عالم خلقت است كه آن را ایجاد می كند نه كشاورز.

یك چیز را من برای همیشه به شما قول می دهم و آن این است كه برای هزارها سال دیگر هم بشر قادر نخواهد شد كه بكلی خارج از قانون خلقت موجودی را ایجاد كند، مثلا انسانی ایجاد كند كه هیچ ارتباطی با عالم خلقت نداشته باشد. علم انسان هر چه پیش می رود، در جهت شناخت قوانین خلقت پیش می رود و از همان قانون موجود خلقت استفاده می كند. كدام قانون را بشر در عالم خلق كرده است؟ بلا تشبیه- البته جسارت نباشد- نمرود به ابراهیم (ع) گفت: خدای تو كیست؟ گفت: «رَبِّیَ اَلَّذِی یُحْیِی وَ یُمِیتُ» . [نمرود] گفت: «أَنَا أُحْیِی وَ أُمِیتُ» من هم احیا و اماته می كنم. دستور داد دو نفر را از زندان آوردند، یكی را سر بریدند [و یكی را آزاد كردند] . این واضح است كه مغلطه است، عین این مغلطه ی جناب عالی راجع به خواب.

شما چرا راجع به خواب می گویید؟ راجع به میراندن بگویید. چرا مثال روی خواب آوردید؟ اولا این آیه ی قرآن نیست كه فرمودید: «همان طور كه می میرید زنده می شوید» ، این حدیث است. فرمودید خواب (تلقین مغناطیسی) چون در اختیار انسانهاست جنبه ی مادی دارد. اولا این جنبه ی مادی و غیر مادی كه شما یك دیوار عظیمی در اینجا قائل شده اید، از كجاست؟ شما چرا اصلا برای مردن مثال به خواب زدید؟ درباره ی خود مردن صحبت كنید، بگویید اگر مردن یك جنبه ی ما وراء الطبیعی باشد، پس باید هیچ كس نتواند كسی را بكشد، چون قرآن می گوید خدا قبض روح می كند، ملك الموت می آید قبض روح می كند. خدا كه می گوید: «اَللّهُ یَتَوَفَّی اَلْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِها» ، اگر خدا قبض روح می كند، پس هیچ كس نباید بتواند كس دیگری را بمیراند. نه، اینها با هم منافات ندارد. آن كاری كه بنده می كند غیر از كاری است كه خدا می كند.

بنده شرایط بقای حیات را در اینجا از بین می برد. از نظر قرآن این به معنی فانی شدن و تمام شدن نیست. وقتی كه این شرایط معدوم شد، یك چیزی هست كه قبض می شود، یك چیزی هست كه از اینجا برده می شود، یك چیزی هست كه دیگر امكان بقا ندارد و چون امكان بقا ندارد گرفته و برده می شود. پس اینها با همدیگر به هیچ وجه منافات ندارد.

من 10- 15 سال پیش (همان وقت كه صحبت این بود كه آن دانشمند ایتالیایی جنین را در خارج رحم پرورش می دهد و رومه ها سر و صدای زیادی راه انداخته بودند و روی همین [جهت ] پاپ هم [این كار را] تحریم كرده بود كه این دخالت در كار خداست و چنین و چنان) مقاله ای نوشتم تحت عنوان «قرآن و مسأله ای از حیات» و همین مسأله را آنجا طرح كردم.

بنابراین مسأله ی روح هیچ وقت با این حرفها باطل نمی شود كه مثلا اگر روزی بشر قادر شد انسان بسازد و فرض كنیم واقعا از نطفه هم نسازد، سلولی مثل سلول مرد را از ماده ی دیگری بسازند و در خارج رحم پرورش دهند و یك انسان تمام بسازند، [در این صورت روح باطل است، خیر] این به این مسأله ارتباطی ندارد.

در مسأله ی روح، كسانی كه بحث می كنند، در واقع همین تعبیر است كه آیا انسان همه ی ابعاد وجودش همین ابعاد محسوس است یا یك بعد وجودی دیگری هم دارد كه آن بعد وجودی در وقتی كه شرایط آن به وجود آمد به وجود می آید، همین طوری كه اگر شرایطی به وجود آید این ابعاد وجودی اش به وجود می آید. در این جهت هیچ فرقی بین همان مثال تلویزیون و ما وجود ندارد. پس شما نگران نباشید، اگر روزی هم هزار تا انسان بسازند، با مسأله ی روح هیچ ارتباط ندارد."

منبع: 

https://t.me/omidsoltani5

 


علم آموزی وجود ,انسان ,طبیعت ,جهان ,عالم ,كند، ,استاد مطهری ,دستگاه فرستنده ,انسانها انسان ,عالم مجردات ,ماورای طبیعت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دانلودستان معرفی کالا کیارش قهوه یِ سردِ خانم نویسنده Sydneyhqqli1 site هر چی که بخوای فیلم. انیمی .کارتون سینمایی و... فست وان موزیک | دانلود آهنگ جدید موسيقي به سبك شما